Havenbezoek / Veiligheid In De Haven Antwerpen

 

13 maart 2008

 

 klik hier voor de flyer

 klik hier naar foto's

 klik hier voor analyse tevredenheid

 

 

 

 

Verslag

 

Op woensdag 26 november 2008 bezochten we met de KKO de 15 WING LUCHTTRANSPORT te Melsbroek.

Om 08.00 uur stipt vertrok de bus aan de Noorderlaan om twintig minuutjes later aan de kazerne in Wilrijk het tweede deel van de groep op te pikken.

Vervolgens gingen we in businessclass-stijl (kraakvers ontbijt met een flesje schuimwijn en een fruitsapje plus een krant) filegewijs richting Melsbroek.  Onze timing was goed, want ondanks de drie aanrijdingen die we onderweg waren voorbijgereden, kwamen we stipt op tijd aan bij de 15° Wing, waar we werden ontvangen door onze gids van de dag, Pascal Vanhaelen.

Na een kopje koffie in het restaurant van de vertrekterminal Melsbroek, gingen we samen met Pascal 'de lijn' af.  Deze lijn wordt gevormd door de verschillende hangars van de 15 WING LUCHTTRANSPORT.

Na een korte briefing in militaire doch vriendelijke stijl, mochten we zonder regenscherm en pet het tarmac betreden.  Petjes en regenschermen vormen immers een gevaar voor de motoren van voorbij taxiënde vliegtuigen.  Beide attributen hadden we gelukkig niet van doen, de weergoden waren ons gustig gezind: fris maar open en zonnig weer en weinig of geen wind.  Pascal bracht ons nog meer goed nieuws omdat we vernamen dat quasi alle vliegtuigen van de 15 Wing aanwezig waren.

Letterlijk in het spoor van Pascal - om olielekken en gladde plekken te vermijden - gingen we van loods naar loods en konden we kennismaken met het dagelijkse werk van de militairen van de 15 WING.  We vernamen dat er verschillende types onderhoud bestaan voor de vliegtuigen, te vergelijken met een groot en een klein onderhoud voor auto's.  Onderhoud A kon overal, onderhoud B en C gebeurt in Melsbroek en het grootste nazicht gebeurt in Zaventem waar de vliegtuigen letterijk volledig gestript worden en 6 maanden uit roulatie zijn.

Het onderhoud dat wordt uitgevoerd door de militairen van de 15 WING in de 'Inspection-Bay' mag gezien worden.  De vliegtuigen worden minutieus gecontroleerd en voor een groot gedeelte gedemonteerd.  We konden het 'ons-gevoel' van deze militairen goed opmerken.  Pascal deelde ons niet voor niets mee dat een piloot zonder goed onderhoudsteam niet kan vliegen. 

We bezochten de werkplaats van de sectie 'Engines en Props' en kregen uitleg over het verzenden van cargo.

Voor enkelen ging ook een jongensdroom in vervulling: plaatsnemen achter het stuur van een C130.  Van deze Hercules -toestellen had de 15 WING er 12.  Ondertussen zijn er twee verloren gegaan.  Eén in Nederland en een tweede door een brand in Zaventem.  Een dertiende vliegtuig werd recent aangekocht in Amerika.  Dit toestel zal echter wel het nummer CH-14 dragen....

In de buik van een Hercules vernamen we dat dit werkpaard van de 15 WING voor een scala aan taken kan ingezet worden en dat er een crew 24/24 u paraat staat.

Vervolgens begaven we ons via het tarmac naar een airbus die speciaal voor ons werd geopend.   We nestelden ons neer in de business-class zetels en we vernamen dat deze toesellen - de luchtmacht heeft er zo twee - veel worden gebruikt. Ook hier kregen we de gelegenheid om de cock-pit te bezoeken.  Nadien gingen we verder de lijn af en kwamen we in de hangar met de overige 'witte' toestellen: Een Embraer 145 en een Falcon 20.   Ook deze toestellen konden we binnen bezoeken.  We vernamen dat ze konden worden omgebvouwd van VVIP opstelling, over rapatriëring van gekwetsten tot kleine cargo-toestellen. 

Iets later dan gepland bereikten we het einde van 'de lijn' en kwamen we aan bij de buren van de 15 WING, zijnde onze collega's van de luchtsteun.

Pascal begeleidde ons vervolgens naar de mess waar we na een aperitiefje, de eenvoudige maaltijd lieten begeleiden door een lekker wijntje.

Na de lunch bezochten we het DAKOTA-documentatiecentrum waar we konden kennismaken met de geschiedenis van de 15 WING.

Rita Denève - jawel dé Rita Denève -  schonk ons nadien een lekker Dakota-biertje in (amberkleurig en van hoge gisting).  Nadat iedereen de eerste dorst gelest had, reden we terug richting Antwerpen, ditmaal filevrij.  Op de bus kregen de deelnemers de mogelijkheid om hun evaluatieformulier in te vullen bij een lekkere versnapering en met een aangepast drankje. 

Voor iedereen was het een zeer geslaagde dag.  Met dank aan adjudant Filip Wouters, 1 kpl-Chef Pascal Vanhaelen en aan onze buschauffeur Frank Briers

 

 

 

 

 

Foto's

***********

Foto's in lage resolutie - hogere resolutie te bekomen via webmaster

 

gebuik de back/vorige toets om terug te keren naar deze pagina

bij het bekijken van de foto's

 

Klik op Foto om te vergroten  

***********

 

     

 

       

 

         

 

       

 

     

 

         

 

         

 

             

 

             

 

             

 

             

 

***********

 

Analyse Tevredenheid - Basis ingevulde formulieren deelnemers

 

 

 

***********